Subscribe to SIAWI content updates by Email
Home > Uncategorised > Egypt: Travel ban against lawyer and human rights defender Azza (...)

Egypt: Travel ban against lawyer and human rights defender Azza Soliman

Wednesday 23 November 2016, by siawi3

Source: The Center for Egyptian Women’s Legal Assistance (CEWLA)

21.11.2016

تحديث:
تم التحفظ على أموال الأستاذة/ عزة سليمان الشخصية والتحفظ على رصيد شركة المحاماة التي ترأسها وذلك بعد
تبليغها من موظفي البنك أن أموالها وأموال شركتها تم تجميدهما بناءا على قرار قاضي التحقيقات المنتدب في القضية رقم 371 لسنة 1133 تحقيقات استئناف عالي القاهرة بخصوص تمويلات مؤسسات المجتمع المدني وقد صدر هذا القرار بتاريخ 37 نوفمبر 1132 وقيد برقم 8 تحفظات ومنع من التصرف، هذا ولم يتم استدعاء ا/ عزة أو أي من موظفي شركتها للتحقيق في هذه القضية أو أي قضية أخرى مما يعد انتهاك واضح وصريح للقانون والدستور لأنه من المفترض أن يتم الاستدعاء للتحقيق أولا ثم إصدار قرار المنع طبقا للمبدأ العام لقانون الاجراءات الجنائية.
سيقوم محامو ا/ عزة غدا برفع تظلم واستئناف قرار المنع من التصرف وذلك أمام النائب العام.

Update:
Azza Soliman was informed today by the Bank employees that her assets and her law firm’s assets have been frozen based on a judicial order by instructed the investigative judge in the Case#173 for the year 2011 Cairo High Appeal Investigations, commonly known as “NGOs foreign funding case”. This order was issued on November 17, 2016 and documented as order# 8 for reservations and freezing assets.
We reiterate on the fact that neither Azza nor any of her firm’s employees were summoned for any investigations for this case or any other case. Such a decision is a severe violation to the constitution and law as it should have been issued after the investigations not before it according to the general principle of the Criminal Procedures law.
Tomorrow, Tuesday November 22nd, Azza’s lawyers are going to submit a petition appealing the freezing assets’ decision to the General Prosecutor.

بيان إدانة منع عزة سليمان من السفر
English below تدين مؤسسة قضايا المرأة المصرية منع رئيسة مجلس الأمناء الأستاذة عزة سليمان المحامية اليوم من السفر بناءا على أمر قضائي صادر بتاريخ 37 نوفمبر 1132. هذا وقد فوجئت الأستاذة عزة اليوم بمنعها من السفر من سلطات مطار القاهرة أثناء توجهها الى الأردن للمشاركة في
تدريب حركة مساواة حول حقوق النساء في الاسلام والمنظومة الفقهية الاسلامية، هذا ولم يتم استدعاء ا/ عزة للتحقيق على خلفية أي قضية وعدم تواجد المؤسسة على أي قضية حالية أو سابقة.
يذكر أن ا/ عزة كان قد تم تحويلها من شاهدة الى متهمة العام الماضي بعد شهادتها في مقتل شيماء الصباغ ضد أحد ضباط الشرطة . ويعد هذا المنع جزء من الاستهداف ضد المدافعات والمدافعين عن حقوق الانسان والتي ازدادت حدتها في الآونة الأخيرة.
The Center for Egyptian Women’s Legal Assistance (CEWLA) condemns banning Lawyer Azza Soliman, CEWLA’s board of trustees’ head, from travelling based on a
judicial order issued on November 17th, 2016.
Azza Soliman was informed today about the decision of banning her from travelling by the airport authorities while on her way to Jordan to participate in Musawah movement’s training on women’s rights in Islam. It is to be noted that Ms Azza was not summoned for any investigations or officially enlisted on any case pending investigations; nor does CEWLA.
Last year, Azza was enlisted as a defendant after testifying against a police officer in the murder of Shaimaa El Sabbagh’s case.
This travel ban decision is considered a part of the targeting campaign against men and women human rights defenders which has escalated severely lately.